Meer weten over Leerecosystemen?
Over samenwerken in (organisatie)netwerken
Klik op de cover voor meer informatie.
Organisatienetwerken: de organisatievorm van de toekomst(Patrick Kenis en Bart Cambré) Dit boek verkent de fascinerende wereld van organisatienetwerken. Hoe en waarom moeten we steeds vaker streven naar iets dat onze eigen organisatie overstijgt? Belangrijke bouwstenen van organisatienetwerken komen aan bod. Wanneer moet je een organisatienetwerk oprichten en wanneer niet? Hoe doe je dat dan? Wat zijn de valkuilen en hoe kan je hiermee omgaan? Hoe evalueer je op een eenvoudige manier de werking van je organisatienetwerk? | |
Impact Networks: create connection, spark collaboration and catalyze systemic change(David Ehrlichman) David Ehrlichman brengt in dit boek zijn ervaring als netwerkbouwer samen met inzichten uit interviews met tientallen netwerkleiders en inzichten uit de netwerkwetenschap, gemeenschapsvorming en systeemdenken. Hij biedt zo een duidelijk proces voor het creëren en ontwikkelen van impactnetwerken. Als een krachtig en flexibel organisatiesysteem dat regio's, organisaties en silo's kan overspannen, liggen impactnetwerken ten grondslag aan maatschappelijke verandering. Het boek wordt aangevuld met een 20 minuten durende documentaire waarin verschillende cases aan bod komen: https://www.converge.net/film | |
Lokaal besturen in de genetwerkte samenleving: over regie voeren en het opzetten van organisatienetwerken in lokaal sociaal beleid(Griet Briels en Peter Cousaert red.) Hoe langer hoe meer nemen lokale besturen een rol op als regisseur van een netwerk van actoren en organisaties die samenwerken om uitdagingen het hoofd te bieden. Met dit boek biedt de VVSG inzichten en handvaten aan lokale besturen om met deze realiteit om te gaan. Hiervoor wordt verder gebouwd op inzichten uit het boek ‘Organisatienetwerken: de organisatievorm van de toekomst.’. Aanvullend op dit boek, publiceerde de VVSG een kennispagina over regie en organisatienetwerken via welke inzichten en handvaten beschikbaar gesteld worden: https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/regie-en-netwerking | |
Partnership brokeringDe Partnership Brokers Association verenigt mensen die multi stakeholder samenwerkingsprocessen ontwikkelen en ondersteunen. Ze brengen heel wat kennis samen en ontsluiten dit via hun website. | |
Sociocratie 3.0(Jef Cumps) Dit boek introduceert Sociocratie 3.0 als een praktische gids voor het creëren van wendbare en betekenisvolle organisaties. Sociocratie 3.0 geeft praktische handvaten aan iedereen die bewuster en effectiever wil samenwerken op basis van gelijkwaardigheid, collectieve intelligentie en een flexibele organisatiestructuur. De praktijken en werkwijzen die aangereikt worden, tonen niet alleen relevantie in een organisatiecontext, maar dienen ook om wendbaar samen te werken over grenzen van organisaties heen. | |
Van zondebok naar zebra. Deep Democracy: een nieuwe kijk op besluitvorming en conflicthantering(Fanny Mattheusen) Dit boek vertelt het verhaal van deep democracy, een methode met roots in het Afrikaanse continent waarbij geluisterd wordt naar de minderheidsstem. De zondebok, die anders wordt weggezet als de rare, diegene die tegenstribbelt of lastig is, wordt via deze methode een bron van wijsheid. De uitdaging is om een veelheid van stemmen te verenigen zonder te verzanden in flauwe compromissen. Met een set eenvoudige tools en een rijke filosofische onderbouw helpt dit boek op weg om aan de slag te gaan met deep democracy. |
Over leerecosystemen
Klik op de cover voor meer informatie.
Learning Ecosystems: an emerging praxis for the future of education(Spencer-Keyse, Luksha and Cubista) Dit lijvige rapport zet leerecosystemen op de kaart als een beloftevolle praktijk. Het rapport gaat dieper in op (1) de vaardigheden, kennis en attitudes die levenslang en zelfgestuurd leren ondersteunen, (2) benaderingen van ecosystemisch leren, en (3) hoe leren regionale ontwikkeling en maatschappelijke verandering kan ondersteunen. | |
Leren mag je niet achter een muur verstoppen(Andreas Schleicher, OESO). In dit interview met EPALE breekt Andreas Schleicher directeur bij de OESO van het directorate of education and skills, een lans voor leerecosystemen. Hij benoemt ze als de leersystemen voor de toekomst. | |
Local learning ecosystems: emerging models(Hannon, Thomas, Ward and Beresford) Dit lijvige rapport verkent het potentieel van leerecosystemen om burgers klaar te maken voor de toekomst in een wereld die steeds meer digitale mogelijkheden biedt, onzeker is en snel verandert. Eerst door een snelle review van recente publicaties van toonaangevende auteurs, en vervolgens door negen casestudies van initiatieven in verschillende stadia van maturiteit. | |
In Limburg groeien de leerecosystemen(Lang Leven Leren) Op de webpagina van Lang Leven Leren komen drie opkomende leerecosystemen uit Limburg aan het woord over hun ambities en de eerste geleerde lessen. Europa WSE vertelt in een kort filmpje waarom leerecosystemen interessant zijn om de participatie aan levenslang leren te vergroten en wat leerecosystemen juist zijn. | |
Transitieprogramma leven, leren en werken in 2050De Vlaamse overheid ging met fris- en dwarsdenkers, kantelaars en koplopers op zoek naar de kiemen van een nieuw verhaal voor leren en werken in 2050. Inspirerende beelden en denksporen vonden hun plek in een visiedocument dat het startpunt vormt voor de verdere denk- en doe-oefening onder de vlag van het transitieprogramma Leven, Leren, Werken dat in 2019 van start ging. Verschillende transitie-experimenten gingen aan de slag met deze toekomstbeelden. De geleerde lessen van het programma werden samengebracht in vier hotspots voor transitie. Dit zijn de thema’s waarover de transitie-experimenten vernieuwende en leerrijke praktijken ontwikkelden. Ze geven richting en handelingsperspectief aan anderen. De hotspots ‘Meester van je eigen leerweg’ en ‘Wendbare ruimte voor leren’ bevatten heel wat inzichten voor wie aan de slag wil met leerecosystemen. | |
Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat(VSC, NEMO en Naturalis) In dit Nederlandse projecten onderzoeken VSC, NEMO en Naturalis hoe leerecosystemen opgezet kunnen worden. Hun ambitie? Buitenschools talenten ontwikkelen op het gebied van wetenschap, natuur en technologie. Een lokaal leerecosysteem is enerzijds een samenwerking tussen lokale organisaties, zoals musea, scholen, bibliotheken en jongerencentra. Anderzijds is het leerecosysteem ook de leer- en leefomgeving van het kind, waarin hij/zij uitdagingen vindt en leerroutes bewandelt. Met leerecosystemen kan talent systematisch worden geactiveerd, gestimuleerd, vastgehouden en gekoesterd. Keyfindings en leerlessen uit het project werden samengebracht. |
Over talentontwikkeling
Klik op de cover voor meer informatie.
Ik kies voor mijn talent(Luk Dewulf) In dit boek gaat Luk Dewulf in op talenten: wat is talent, hoe kunnen we het ontwikkelen en waarom is het zo belangrijk om hierop in te zetten. In een interview in Klasse wijdt Luk Dewulf hier verder over uit door te stellen dat talent een relationeel begrip is. Het bestaat alleen als iemand het ziet. We zijn ons pas bewust van ons talent als iemand dat benoemt. |