Leerecosystemen in Vlaanderen
In Vlaanderen ontstaan en groeien op tal van plekken inspirerende leerecosystemen. Sommige zijn nog pril, andere zijn al wat steviger geworteld. Het doel van al deze leerecosystemen is overal dezelfde: mensen in hun omgeving de kans bieden om hun passie te ontdekken en hun talenten te ontwikkelen, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Ze vinden er goesting om te leren en haken aan bij een leven lang leren.
Europa WSE ondersteunt deze projecten via twee oproepen:
- Fase 1 - oproep 66: Een beginnend partnerschap krijgt middelen om de lokale context en actoren actief te verkennen, samen een doelstelling te formuleren en zich te organiseren als een effectief netwerk.
- Fase 2 - oproep 65: Het netwerk krijgt middelen om het leerecosysteem in de praktijk te brengen. Jong en oud krijgen toegang tot diverse en toegankelijke leercontexten waarbinnen zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Op deze pagina vind je per provincie een overzicht van de projecten die we ondersteunen. Aarzel niet om naar hen uit te reiken met een vraag tot samenwerking en/of informatie.
Heb je interesse om een project in te dienen en zelf een leerecosysteem vorm te geven? Bekijk dan zeker eerst onderstaande projecten. Nieuwe projecten worden enkel goedgekeurd wanneer ze aanvullend zijn op vlak van doelstelling en/of gebied. Dit betekent dat in regio’s waar al veel projecten actief zijn, eerst wordt aangestuurd op samenwerking met bestaande projecten. Alleen als kan worden aangetoond dat de doelstelling en/of het beoogde gebied van een nieuw project voldoende anders is, kan een nieuw project worden gestart. Dit moet gemotiveerd worden in de projectaanvraag.
West-Vlaanderen
Kanjer | Ieper
Project | Kanjer. Prikkel je talenten. |
Partners | Lokaal bestuur – Zorgnetwerk Ieper, Argos vzw, Vondels vzw, CAW Centraal West-Vlaanderen, De Groene Kans/Werkperspectief, het Huis van het Leren en het Yper Museum. |
In ‘t kort | Op Kanjerplekken (lokale dienstencentra, de bibliotheek, het Ypermuseum, CC Perron, …) kunnen inwoners van Ieper deelnemen aan diverse activiteiten. Hier vinden ze inspiratie voor allerlei leeractiviteiten die de leergoesting aanwakkeren! Meester in koken, een virtuoos op het gebied van muziek, een kunstenaar met een kwast, een groene duizendpoot in de tuin, een technologiewizard of een ander uniek talent? Op de Kanjerplekken kan dit talent tot uiting komen door zelf iets te organiseren voor buurtbewoners. |
Locatie | Ieper |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | |
Contact |
Aster | Poperinge
Project | Aster |
Partners | De Lovie, Groep INTRO vzw, Stad Poperinge, Avansa Oostende-Westhoek, Vives, Ligo Brugge-Oostende-Westhoek |
In ‘t kort | Aster focust enerzijds op het verbinden van sociaalrelevante organisaties om via samenwerkingen een groot bereik te bekomen. Anderzijds worden via die samenwerkingen (leer)activiteiten op poten gezet die zonder dit project niet mogelijk zouden zijn. Zo wordt er op een toegankelijke en ongedwongen manier ruimte gegeven aan levenslang en levensbreed leren, binnen levensechte contexten. Aster maakt werk van een samenleving die niet op zichzelf terugplooit, maar waarin iedereen iets kan betekenen vanuit zijn of haar talent. |
Locatie | Poperinge |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | |
Contact |
Flow | Zuid West-Vlaanderen
Project | Flow |
Partners | Quindo, De Stuyverij, Jongerenatelier Kortrijk, Avansa Mid- en Zuidwest, Chemisch Circus |
In ‘t kort | Op speelleerplekken (bv een atelier, een keuken, radio en podcaststudio, …) kunnen mensen terecht om zich spelenderwijs te ontwikkelen. Al doende wordt kennisgemaakt met allerlei technieken en werkvormen en bouwen ze hun sociaal kapitaal op. Een focus ligt op het toegankelijk maken van deze plekken voor schoolverlaters en laaggeschoolde werkzoekenden. |
Locatie | Zuid-West-Vlaanderen |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Aardig gegrond | Midwest
Project | Aardig gegrond |
Partners | Gezonde Buurt (CM), Hoeve Autartika, Avansa Mid- en Zuidwest, De Stuyverij |
In ‘t kort | Een hecht netwerk van organisaties wil inwoners van de regio Midwest – ook wel de groentetuin van West-Europa genoemd - kansen bieden om zich te ontwikkelen in de eigen landelijke omgeving. Naast persoonlijke ontwikkeling wil het netwerk ook actief werk maken van het mentaal welzijn van inwoners en ervoor zorgen dat mensen opnieuw geconnecteerd worden met zichzelf en elkaar. Bijzondere aandacht is er voor landbouwers. |
Locatie | Midden van West-Vlaanderen (de Midwest) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | |
Contact |
Wonen en ruimtegebruik Brugge | Brugge
Project | Wonen en ruimtegebruik Brugge |
Partners | Labland, Avansa Brugge, De Republiek Stadmakers |
In ‘t kort | In verschillende wijken van Brugge worden zorgen en interesses over ruimtegebruik en wonen aangegrepen om inwoners op een actieve manier en in de directe omgeving van hun eigen huis of wijk kennis te laten maken met nieuwe ideeën en technieken wat betreft toekomstbestendig wonen in de stad. |
Locatie | Brugge (Sint-Gillis, Sint-Pieters en Zeebrugge) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Oost-Vlaanderen
Foodways | Stad Gent
Project | Foodways |
Partners | Timelab, Hwaiting vzw, Smissenbroek, Alice down the rabbit hole, … |
In ‘t kort | Eten doen we allemaal. Vanuit een nieuwsgierigheid naar voeding en de vragen die mensen zich hierover stellen, wil dit netwerk van makers contexten bieden waarbinnen mensen al doende leren en verborgen talenten ontdekken. Aandacht gaat naar culturele eigenheid, naar de eenvoud van koken met de handen en naar innovatieve technieken op vlak van gezondheid en productie van voeding. |
Locatie | Stad Gent met randgemeenten en agrarisch achterland |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Samen talent en ervaring mondig en mogelijk maken (STEMM) | Stad Gent
Project | Samen talent en ervaring mondig en mogelijk maken (STEMM) |
Partners | EQUALITY//ResearchCollective HOGENT, Voices That Count, VOLUIT, PCGS (Psychiatrisch Centrum Gent Sleidinge) |
In ‘t kort | Iedereen heeft talenten en interesses. Ook wie meer kwetsbaar is, bijvoorbeeld omwille van een beperking of een psychiatrische aandoening. Dit netwerk van organisaties wil samen met hen een comfortzone creëren waarbinnen deze talenten gezien worden en kunnen groeien. |
Locatie | Stad Gent |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Gedeeld gebruik en herstel in Gent | Stad Gent
Project | Gedeeld gebruik en herstel in Gent |
Partners | De Transformisten, Labo vzw, Mpact, Gents Milieufront, Wij Delen vzw. |
In ‘t kort | Maatschappelijk en zeker bij meer kwetsbare inwoners is er een nood om spullen langer te kunnen gebruiken of om materiaal te delen. Noodzaak en engagement vormen aanleiding tot het verbinden van deel- en herstelinitiatieven waar mensen al doende kennis maken met nieuwe ideeën en technieken. |
Locatie | Stad Gent (Dampoortwijk en Brugse Poort) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
EYWA | Stad Gent
Project | EYWA |
Partners | BlinkOut, LETS Vlaanderen vzw, Arteveldehogeschool, Co-Searching |
In ‘t kort | Een netwerk van safe learning spaces biedt kansen aan wie meer kwetsbaar is om hun talenten te ontdekken en zingeving te ervaren. Een specifieke focus wordt gelegd op mensen die langdurig werkloos zijn. Het netwerk wil voor hen een tussenruimte creëren om zonder druk van tewerkstelling nieuwe dingen te proberen zodat werken op een dag weer mogelijk is. |
Locatie | Stad Gent en deelgemeenten |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Corrisport | Gentbrugge
Project | Corrisport |
Partners | Sportaround, Ghent Basketball, Meneer de Leeuw, Skateboard Academy, Artevelde Hogeschool |
In ‘t kort | Jongeren transformeren de ruimte onder het E17-viaduct in Gentbrugge tot een urban sport- en experimenteerplek. De braakliggende zone onder het viaduct biedt een blanco canvas waar jongeren, ondersteund door een netwerk van organisaties, samen kunnen experimenteren en hun talenten leren kennen en ontwikkelen. |
Locatie | Gentbrugge |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Jong in erfgoed | Sint-Niklaas
Project | Jong in erfgoed |
Partners | Pigmento, Textielstudio Kristin Van Passel, Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (Sint-Niklaas), Sasha Tylzanowski (circulair ambassadeur) |
In ‘t kort | Het erfgoed van Sint-Niklaas als een bloeiende textielindustrie wordt aangegrepen om een diversiteit aan praktijkgerichte leerervaringen te verbinden via welke mensen kennis kunnen maken met de textielgeschiedenis maar ook met nieuwe technieken en innovatie op dit vlak. Vanuit grondstoffen wordt een brug gebouwd naar landbouw via welke weer andere kansen vorm krijgen om al doende interesses en talenten te ontdekken. |
Locatie | Sint-Niklaas |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Antwerpen
Regio in transitie | Turnhout
Project | Regio in Transitie: Samen CircuLeren, met Hert, Hoofd en Handen |
Partners | Blenders, WEB, Stad Turnhout, Stroom, deRUIMTE, Open Manufacturing Campus, stripgids |
In ‘t kort | In levensechte leercontexten ontdekken mensen hoe zij kunnen bijdragen aan de circulaire transitie vanuit hun eigen passies. Ze ontdekken talenten en ontwikkelen (nieuwe) circulaire vaardigheden waarbij ze hun leren in eigen handen nemen. Specifieke aandacht gaat naar intergenerationeel en intercultureel leren. |
Locatie | Turnhout en omgeving |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Talentmatch | Mechelen
Project | Talentmatch |
Partners | Stad Mechelen, BlinkOut vzw, Erfgoedcel Mechelen, Natuurpunt |
In ‘t kort | De partners maken informele leerplekken in de stad Mechelen toegankelijk voor kwetsbare jongeren. Dit biedt hen een context om – los van formele doelen – nieuwe dingen te proberen, opnieuw leerzin te krijgen en hun zelfwaarde te versterken. De informele contexten zijn geënt op activiteiten die de laatste jaren steeds populairder worden bij jongeren, namelijk outdoor recreatieve activiteiten en traditionele ambachten. |
Locatie | Mechelen |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
SPRKL | Antwerpen-Noord
Project | SPRKL |
Partners | Arktos, City Pirates Foundation, Stad Antwerpen, GATAM, AdUcAntwerp |
In ‘t kort | SPRKL is een psychofysisch en educatief trainingsprogramma waar mensen uitgedaagd worden hun talenten te ontdekken en zich vanuit die kracht te oriënteren in de samenleving. Gebrek aan zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfsturing hebben bij onze deelnemers soms een negatieve impact op hun attitudes en in het verlengde daarvan ook op hun sociale uitkomsten (school, werk, relaties,…). SPRKL wil, vanuit lichaamswerk en mentale capaciteitsopbouw, werken aan het eigen bewustzijn en de interactie met het sociale weefsel dat de hen omkadert. Eigenaarschap, empowerment en verbinding vormen hier doorheen de rode draad. Sport biedt hiervoor een ideale leeromgeving. |
Locatie | Antwerpen-Noord |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | / |
Contact | ademey@arktos.be |
Vlaams-Brabant en Brussel
AnspachLaan Netwerk | Brussel (Anspachlaan)
Project | AnspachLaan Netwerk |
Partners | Growfunding, Ancienne Belgique, Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel, Muntpunt, Timiss |
In ‘t kort | Het AnspachLaan Netwerk wil een omgeving creëren waar jongeren in activiteiten zoals muziek, dans en andere culturele expressies kansen vinden om hun talenten en passies te ontdekken en ontwikkelen. Het netwerk biedt de ruimte waarin jongeren elkaar kunnen ontmoeten, experimenteren en vaardigheden ontwikkelen zoals communicatie, kritisch denken en teamwork. Met hun creatieve potentieel investeren ze in de toekomst van de stad. |
Locatie | Brussel (omgeving Anspachlaan) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
LLES is more | Leuven
Project | LLES is more |
Partners | maakleerplek, cas-co vzw, Centrum voor Economische Ongehoorzaamheid, Maakbaar Leuven, Atelier Circuler, De Drukkerij, Campus Corso, werecircle, Edushakers vzw, Stad Leuven, UCLL |
In 't kort | Op verschillende plekken in Leuven komen inwoners in contact met nieuwe ideeën en technieken. LLES brengt deze initiatieven voor niet-formeel leren in Groot-Leuven samen. Onder het motto "LLES is more" delen we kennis en stimuleren we doorverwijzing tussen partners. Zo bouwen we aan een duurzaam netwerk van solidaire, gastvrije en circulaire leercommunities. klaar om te groeien in een veranderlijke wereld en actief bij te dragen aan de maatschappij van de toekomst. |
Locatie | Leuven |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | / |
Contact |
Limburg
Regina Mundi | Genk
Project | Regina Mundi |
Partners | Stad Genk, Campus O3, GA voor kunst, Katholieke Centrumscholen Genk, De Apenstaart vzw, Integro zw |
In ‘t kort | De toekomstige bewoners van de Regina Mundi site in Genk-Centrum bundelen de krachten om in te zetten op talentontwikkeling als een hefboom om Genkenaren te empoweren. Een specifieke focus ligt op het aanwakkeren van leergoesting bij kinderen en jongeren vanuit vier talentdomeinen: het artistieke, het sociale, het sportieve en het technologische. Er wordt gewerkt op drie niveaus van talentontwikkeling: (1) zien doen, (2) samen doen en (3) zelf doen. Via geïnspireerd raken en dingen samen uitproberen, worden jongeren gestimuleerd om zelf steeds meer eigenaarschap op te nemen voor hun eigen leerproces. |
Locatie | Genk (centrum) |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | / |
Contact |
OpUnDi | Genk Noord
Project | OpUnDi (Open University of Diversity) |
Partners | Stad Genk, LABIOMISTA / Studio Koen Vanmechelen, Groep Intro |
In ‘t kort | Een levend leerecosysteem verbindt drie fysieke leercontexten: LABIOMISTA, de wijken Zwartberg en Nieuwe Kempen en EducaThor/T2-Campus. Elke leercontext heeft zijn eigenheid. LABIOMISTA vertrekt vanuit kunst, T2 vanuit techniek en de buurt vanuit de samenleving. Vanuit samenwerking tussen de contexten krijgen nieuwe initiatieven vorm via welke buurtbewoners en bezoekers hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Aandacht is er voor het verbinden van gesegregeerde groepen in de gemeenschap. Vanuit de erkenning dat elk talent waarde heeft wordt gebouwd aan een duurzame leefgemeenschap in de wijk Zwartberg/Nieuwe Kempen. |
Locatie | Genk Noord (Zwartberg en Nieuwe Kempen) |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | |
Contact |
T2 Thor | Genk
Project | T2 Thor Genk |
Partners | T2, SyntraPXL, VDAB, Stad Genk, KRC Genkt, Energyville, FacThory (Agoria/Sirris), Stebo vzw |
In ‘t kort | In dit leerecosysteem werken hoogtechnologische partners, zoals EnergyVille, T2-campus en FacThory, samen met partners die nauw verweven zijn met de wijken Waterschei en Nieuw-Texas (ook wel de cité genoemd in de volksmond). Door aansluiting te zoeken bij interesses en vragen van inwoners wil men mensen in de context van de eigen leefomgeving laten kennismaken met nieuwe evoluties omtrent energie en techniek. Op die manier wil men de goesting om hierover te leren aanwakkeren. |
Locatie | Genk (Waterschei en Nieuw-Texas) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
Beringen Talentenstad | Beringen
Project | Beringen Talentenstad |
Partners | Arktos, Stad Beringen, Oasis vzw – Buurtbar, SAAMO, Spectrumcollege Beringen |
In ‘t kort | Beringen wil dat élke Beringenaar zijn talenten kent en kan inzetten: in een job, een maatschappelijk engagement, om anderen te versterken of in functie van persoonlijke ontwikkeling. Op de Lutgartsite zetten bewoners tal van acties op via welke inwoners nieuwe dingen kunnen proberen om zich bewust te worden van hun talenten. Talentencoaches helpen mensen bij het ontdekken van hun talenten en zoeken mee naar manieren om ze in te zetten. |
Locatie | Beringen (Lutgartsite en omgeving) |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | |
Contact |
Arttuur | Heusden-Zolder
Project | Arttuur |
Partners | Art 27, Architecten Jacobs-Sneyers, Sint-Annahof & Vrienden Zorgboerderij, Radio Benelux, Buena Bista! Social Club, Gody Boyon, Janne Landuyt |
In ‘t kort | Dit leerecosysteem is ontworpen om de veerkracht van burgers te versterken door middel van natuur en kunst. Door deze levensechte contexten en de onderlinge kruisbestuiving, krijgen mensen meer eigenaarschap over hun eigen, unieke (leer)weg. Natuur- en kunstbeleving dienen als krachtige hefbomen voor meer inzicht, leergoesting en zelfbewustzijn. Ontdek je volle potentieel om zo ten volle te bloeien! |
Locatie | Heusden-Zolder |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | |
Contact |
Leereco Maasland | Maasmechelen
Project | Leereco Maasland | |
Partners | UC Limburg, Beweging.net, Qrios, Gemeente Maasmechelen | |
In ‘t kort | Ontdek Leereco Maasland, een innovatief hybride leerecosysteem dat levenslang leren in de regio Maasland bevordert. Met een specifieke focus op het faciliteren van leermobiliteit, het benutten van diversiteit en het aanpakken van de maatschappelijke uitdaging van ongekwalificeerde uitstroom, wordt de leergoesting in de regio aangewakkerd en gestimuleerd. Het leerecosysteem komt tot leven in realistische leercontexten in de gemeente Maasmechelen, waar iedereen de kans krijgt om te groeien en te schitteren. | |
Locatie | Maasland (Maasmechelen) | |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) | |
Meer weten? | / | |
Contact |
|
ErfgoedLES | Haspengouw
Project | ErfgoedLES |
Partners | Herita, VDAB, Gemeente Heusden-Zolder |
In ‘t kort | Dit leerecosysteem brengt maatschappelijke en erfgoednoden samen op prikkelende erfgoedlocaties die aanzetten tot leven, leren en werken. Erfgoedsites worden op een vernieuwende manier geactiveerd en brengen mensen van alle leeftijden en achtergronden met elkaar in contact, met een focus op het intergenerationele en interculturele aspect. Door erfgoed worden oude en nieuwe verhalen verbonden en worden erfgoedplekken ontwikkeld tot betekenisvolle werk-, leer- en leefomgevingen. |
Locatie | Haspengouw (Heers) |
Fase | Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) |
Meer weten? | / |
Contact |
KLOOZ | Borgloon
Project | KLOOZ |
Partners | KLOOZ vzw, Link in de Kabel, Stad Borgloon, PIBO, Biejke, Pentagoon, IN-Z |
In ‘t kort | Klooz is een inclusief en divers leerecosysteem voor Haspengouw (Borgloon, Tongeren, Wellen en Heers). Dit pioniersproject streeft naar verhoogde welvaart en welzijn door de rijke geschiedenis van de streek te combineren met technologische en streekgebonden innovatie. Klooz biedt ruimte voor leren en experimenteren, waardoor deelnemers kunnen groeien in zelfontplooiing en ondernemerschap. De kloostersite in Borgloon fungeert als een veilige leer- en broedplek voor intergenerationeel, cross-sectoraal en inclusief leren. |
Locatie | Borgloon |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | |
Contact |
Leerecosysteem Pelt | Noord-Limburg
Project | Leerecosysteem Pelt |
Partners | Welzijnsregio Noord-Limburg, VDAB, SyntraPXL, Gemeente Pelt, |
In ‘t kort | Een dynamisch en krachtig leerecosysteem voor iedereen in Noord-Limburg, in het bijzonder voor mensen met een grotere afstand tot leren, waarbij de focus ligt op techniek/repair, zorg en digitalisering. Samen met regionale organisaties creëert men er initiatieven die verder gaan dan de werking van elke organisatie afzonderlijk. Men wil er mensen oriënteren, stimuleren, laten leren door te doen en verbinden. Ontdek hier de kracht van Noord-Limburg. |
Locatie | Noord-Limburg |
Fase | Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) |
Meer weten? | / |
Contact |